Δωρεάν προβολές βραβευμένων ταινιών το Σάββατο 7 Μαρτίου στην Δημόσια Βιβλιοθήκη Βέροιας

arxaia stili

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Οι Φίλοι του Βυζαντινού Μουσείου Βέροιας και η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας διοργανώνουν εβδομάδα προβολής ταινιών αρχαιολογικού ενδιαφέροντος η οποία ξεκίνησε τη Δευτέρα 2 και θα ολοκληρωθεί το Σάββατο 7 Μαρτίου 2015.
Οι ταινίες που προβάλλονται έχουν ξεχωρίσει και βραβευτεί στις Διεθνείς Συναντήσεις Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου και άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις σε όσους τις παρακολούθησαν. Ο ΑΓΩΝ, η διετής Διεθνής Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου, ξεκίνησε το 1996 και οργανώνεται από την ομώνυμη αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, με τη στήριξη του διαδικτυακού περιοδικού Archaeology and arts και τελεί υπό την αιγίδα του Υπ. Πολιτισμού.

Την υπόψη εβδομάδα οι ταινίες προβάλλονται κάθε πρωί στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημόσιας Βιβλιοθήκης, Έλλης 8, Βέροια για τους μαθητές των Δημοτικών Σχολείων της Ημαθίας χωρίς οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση για τους μαθητές ή τα σχολεία.
Το Σάββατο 7 Μαρτίου 2015, ώρα 9.00 στον ίδιο χώρο και επίσης με ελεύθερη είσοδο θα προβληθούν με την ακόλουθη σειρά, για παιδιά και γονείς και για το ευρύ κοινό οι παρακάτω ταινίες:

09.00: Δίολκος για 1500 χρόνια (στην αίθουσα εκδηλώσεων της βιβλιοθήκης)
09.30 Ελλάδα- Ο κήπος των Θεών (στην αίθουσα εκδηλώσεων της βιβλιοθήκης)
10.30 Το Ερέχθειο και ο χρόνος (στην αίθουσα εκδηλώσεων της βιβλιοθήκης)
11.00: Ένας αιώνας κινηματογράφου και αρχαιολογίας, από τον Χάουαρντ Κάρτερ στον Ιντιάνα Τζόουνς (στον 1ο όροφο της βιβλιοθήκης)
11.30¨: Στα ίχνη των χαμένων χρωμάτων: πολύχρωμα μάρμαρα της αρχαίας Ελλάδας (στον 1ο όροφο της βιβλιοθήκης)
12.30¨: Το κυνήγι του Χρυσόμαλλου Δέρατος. (στον 1ο όροφο της βιβλιοθήκης)

Αναλυτικά οι ταινίες που θα προβληθούν είναι οι ακόλουθες:

Δίολκος για 1500 χρόνια
Σκηνοθεσία: Θ.Π. Τάσσιος, Γ.Πολύζος, Ν. Μήκας, Ελλάδα, 2009, διάρκεια 22'
Το αντικείμενο της ταινίας τοποθετείται στην αρχαία Κόρινθο, κάπου στα μέσα του 4ου αι. π.Χ. Η πλούσια και φημισμένη Κόρινθος διέθετε δύο λιμένες: το Λέχαιον, στον Κορινθιακό κόλπο και τις Κεγχρέες, στο Σαρωνικό κόλπο. Τα πλοία που ξεφόρτωναν στο Λέχαιον και συνέχιζαν τον πλουν προς ανατολάς, αντί να κάνουν το γύρο ολόκληρης της Πελοποννήσου, διαπεραιώνονταν διά ξηράς πάνω στον Ισθμό (στον Δίολκο), ξανάπεφταν στον Σαρωνικό και έπλεαν στον προορισμό τους. Το αντίστροφο γινόταν για τα πλοία που έρχονταν απ' την Ανατολή και συνέχιζαν μέσω του Κορινθιακού.
Η ταινία περιγράφει αυτήν ακριβώς την πορεία ενός εμπορικού αρχαιοελληνικού πλοίου που ξεφορτώνει κασσίτερο από τη Δύση στο Λέχαιον, περνάει δια ξηράς στον ισθμό της Κορίνθου, πέφτει στο Σαρωνικό, πλέει στον νότιο λιμένα για να φορτώσει Κορινθιακούς αμφορείς και συνεχίζει το ταξίδι του για την Κύπρο.
Ο Δίολκος, ένας στεριανός μήκους 7km περίπου δρόμος των καραβιών, για 1500 χρόνια – από το 600 π.Χ. περίπου έως το 900 μ.Χ. περίπου- διαπεραίωσε χιλιάδες πολεμικά και εμπορικά πλοία. Θεωρείται σπουδαίο εθνικό μνημείο, που δείχνει το επίπεδο της αρχαιοελληνικής μηχανικής και ναυπηγικής. Θυμίζουμε ότι η διώρυγα της Κορίνθου κατασκευάστηκε την περίοδο 1880-1893. (για μαθητές των Δ'- Ε' – ΣΤ' τάξεων)

Ελλάδα- Ο κήπος των Θεών
Σκηνοθεσία: Mich. Schlamberger, Αυστρία, 2005, διάρκεια 52', με υπότιτλους
Φαντασθείτε έναν κόσμο όπου τα πάντα στη φύση, από τη στεριά και τους ωκεανούς ως τις κλιματολογικές συνθήκες και τα ζώα αντικατοπτρίζουν τις σκόπιμες ενέργειες ενός ισχυρού πανθέου όπου πίσω από κάθε φυτό, κάθε ζώο, κάθε γεωλογικό χαρακτηριστικό υπάρχει μια ιστορία που το συνδέει απευθείας με το υπερφυσικό. Μια φορά κι έναν καιρό, για μια σύντομη, χρυσή στιγμή, υπήρχε ένα τέτοιο μέρος: ήταν η αρχαία Ελλάδα. Αυτός ήταν ο κήπος των Θεών.
Η Ελλάδα είναι μια χώρα εκπληκτικής ποικιλομορφίας και διαθέτει επτά από τα πιο ποικίλα φυσικά περιβάλλοντα μεταξύ των χωρών της Ευρώπης, από τον θαλάσσιο κόσμο στους υγρότοπους του γλυκού νερού, από τα αλπικά λιβάδια στις υπόγειες σπηλιές. Είναι μια χώρα αντιθέσεων, με χιλιάδες νησιά που είναι σκορπισμένα στα βαθιά γαλάζια νερά της Μεσογείου και μια ηπειρωτική χώρα όπου τα χιονοσκέπαστα βουνά βρίσκονται μπροστά από πράσινες κοιλάδες. Η ταινία πραγματοποιεί ένα ασυνήθιστο ταξίδι σ' ολόκληρο τον υπέροχο κόσμο της ελληνικής φύσης και αφηγείται τις ιστορίες των θεών που κάποτε κυριαρχούσαν εδώ, παρουσιάζοντας και τα ζώα που τις ενέπνευσαν.
(για μαθητές των Γ'-Δ' –Ε' – ΣΤ' τάξεων)

Το Ερέχθειο και ο χρόνος
Σκηνοθεσία: Αθαν. Δρακόπουλου, Ελλάδα, 2001, διάρκεια 25'
Το Ερέχθειο με τις Καρυάτιδες, η μορφή του μνημείου στην Ακρόπολη Αθηνών, η εμβληματική σημασία του για την πόλη. Η ιστορία, οι περιπέτειές του μέσα στο χρόνο, οι προσπάθειες αναστήλωσης από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους, η ατμοσφαιρική ρύπανση της Αθήνας τις τελευταίες δεκαετίες.
Η ταινία στέκεται κυρίως στην πρόσφατη αναστήλωση των μηχανικών Παπανικολάου-Ζάμπα: τα τεχνικά μέσα αλλάζουν, το τοπίο της πόλης αλλάζει, οι άνθρωποι αγωνίζονται εξίσου ενάντια στο χρόνο. (για μαθητές των Ε'-ΣΤ' τάξεων)

Ένας αιώνας κινηματογράφου και αρχαιολογίας, από τον Χάουαρντ Κάρτερ στον Ιντιάνα Τζόουνς Σκηνοθεσία: Mas. Becattini, Ιταλία, 1998, διάρκεια 30'
Η ταινία περιγράφει την ιστορία της «αρχαιολογικής περιπέτειας» του 20ου αι. μέσα από τα κινηματογραφικά ντοκουμέντα των σημαντικότερων ανακαλύψεων, παρακολουθώντας συγχρόνως τις επιρροές τους πάνω στον κινηματογράφο φαντασίας.
Αρχίζοντας από τις λήψεις αυθεντικών εικόνων, αφιερωμένων στην ανακάλυψη του τάφου του Τουταγχαμόν το 1922 από τον Χάουαρντ Κάρτερ και των επιγόνων του στο χώρο της φαντασίας, ερευνά τα κινηματογραφικά ντοκουμέντα πάνω στην αρχαιολογία της δεκαετίας του 1920 από την Αίγυπτο έως την Άπω Ανατολή. Στην Ιταλία τη δεκαετία του 1930 δίνεται μεγάλη ώθηση στην αρχαιολογία, ως προπαγανδιστικό μέσο υπέρ του φασισμού, ενώ ο κινηματογράφος δοξάζει το καθεστώς με τον «Σκιπίωνα τον Αφρικανό» το 1936. Στην Αμερική από το 1930 θα κινηματογραφηθούν οι αποστολές που ερευνούν τους προκολομβιανούς πολιτισμού, ενώ στον εμπορικό κινηματογράφο εδραιώνεται το είδος πέπλον, η ταινία με «αρχαιολογικό» ένδυμα, που θα γνωρίσει επιτυχία ως το 1960. Από την ανακάλυψη των «Κυλίνδρων» (χειρογράφων) της Νεκρής Θάλασσας, φτάνουμε στην επιτυχία των Ετρούσκων στον κινηματογράφο και στην «ποίηση» της υπόγειας Ρώμης του Φελλίνι (1972). Το 1981 οι χάλκινοι ανδριάντες του Ριάτσε που είχαν βρεθεί και αποκατασταθεί, διεγείρουν τη φαντασία του κοινού και τον ίδιο χρόνο φθάνουμε στην καθιέρωση της «αρχαιολογικής» περιπέτειας με τον Ιντιάνα Τζόουνς.

Στα ίχνη των χαμένων χρωμάτων: πολύχρωμα μάρμαρα της αρχαίας Ελλάδας
Σκηνοθεσία: Elli Kriesch, Γερμανία, 2000, διάρκεια 46' με υπότιτλους
Το πόσο υπέροχα ήταν ζωγραφισμένη κάποτε η ελληνική αρχιτεκτονική το μαρτυρεί ο Πλάτωνας. Οι επιγραφές επίσης μαρτυρούν ότι η πολύχρωμη ζωγραφική ήταν πολύτιμη όσο και η εργασία του γλύπτη. Παρ' όλα αυτά, τα χρώματα δεν επέζησαν στις χιλιετίες. Μόνο κάποια ίχνη σώζονται στους πόρους του μαρμάρου.
Η ταινία μας οδηγεί στους φημισμένους ιστορικούς χώρους της Ελλάδας: από τη Σάμο, στο φημισμένο νεκροταφείο της Αθήνας, στην Ακρόπολη, στους Δελφούς, στη Βεργίνα, στην Αίγινα. Οι αναλύσεις των καταλοίπων χρώματος βοηθούν, πέρα από την ανασύνθεση του αρχαίου χρωματισμού, στο να γνωρίσουμε την αρχαία σημασία εκπληκτικών έργων τέχνης.
(για μαθητές των Δ' - Ε' – ΣΤ' τάξεων)

Το κυνήγι του Χρυσόμαλλου Δέρατος. Αναχώρηση για τη Γεωργία
Σκηνοθεσία: Fr. Schmelzer, Ger. Rekel, Γερμανία, 2009, διάρκεια 43' με υπότιτλους
Εδώ και χρόνια οι ερευνητές προσπαθούν να βρουν την αλήθεια που κρύβεται πίσω από το μύθο της αργοναυτικής εκστρατείας. Ο Ιάσωνας, πρίγκιπας της Ιωλκού, και οι 50 αργοναύτες του, ταξίδεψαν μέχρι το τέλος του τότε γνωστού κόσμου, στην Κολχίδα (της σημερινής Γεωργίας στον Εύξεινο Πόντο), αναζητώντας το Χρυσόμαλλο Δέρας.
Το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει ότι πίσω από τον αρχαίο μύθο του Χρυσόμαλλου Δέρατος βρίσκεται η πρώτη τεκμηριωμένη εκστρατεία στην ιστορία της ανθρωπότητας, με κινητήρια δύναμη το χρυσό και την απόκτησή του. (για μαθητές των Ε'-ΣΤ' τάξεων)