Αστέρια και Άνθρωποι στη Νέα Χιλιετία: «Η φυσική των ενεργών γαλαξιών»

estia mouson

Συνεχίζεται η επιτυχημένη σειρά των ομιλιών «Αστέρια και Άνθρωποι στη νέα χιλιετία» που διοργανώνουν το Γραφείο Πολιτισμού και Τουρισμού Δήμου Νάουσας και η Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος Βόλου - παράρτημα Νάουσας.

Η επόμενη και τελευταία ομιλία του φετινού κύκλου θα έχει τίτλο: «Η φυσική των ενεργών γαλαξιών» θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 25 Απριλίου 2015 και ώρα 20:00 στην αίθουσα συναυλιών της Εστίας Μουσών (αντί του Πολυχώρου Πολιτισμού «Βέτλανς»). Ομιλήτρια θα είναι η κ. Θάλεια Τραϊανού, Φοιτήτρια στο Τμήμα Φυσικής του Α.Π.Θ.

Περίληψη ομιλίας

Αφού δοθεί ένας σαφής ορισμός του τι είναι ένας γαλαξίας, θα παρουσιαστούν τα φυσικά φαινόμενα που διέπουν τη δημιουργία και εξέλιξη των γαλαξιών καθώς οι διάφοροι τύποι γαλαξιών που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα. Ως γνωστόν οι γαλαξίες είναι πολύ ενδιαφέρουσες και συνεχώς εξελισσόμενες κοσμικές δομές, η μελέτη των οποίων έχει απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί τους Αστρονόμους. Στη συνέχεια θα γίνει λεπτομερής παρουσίαση των ιδιοτήτων των ενεργών γαλαξιών, ενός συγκεκριμένου τύπου γαλαξιών που χαρακτηρίζεται από μια λαμπερή κεντρική περιοχή από την οποία εκπέμπονται τεράστιες ποσότητες ενέργειας, καθώς και λεπτομέρειες για τη δομή και λειτουργία τους. Με βάση παρατηρήσεις σε ολόκληρο το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα οι ενεργοί γαλαξίες διακρίνονται σε επιμέρους κατηγορίες όπως τα κβάζαρς, οι γαλαξίες Seyfert, τα Blazars και οι ραδιογαλαξίες και οι οποίες επίσης θα αποτελέσουν μέρος της παρουσίασης. Τέλος θα γίνει ιδιαίτερη αναφορά στα μοντέλα ενοποίησης των ενεργών γαλαξιών που εντάσσουν όλους τους γαλαξίες σε ένα κοινό πλαίσιο αναφοράς.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ

Η Θάλεια Τραϊανού γεννήθηκε στη Φλώρινα και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Οικονομικοί λόγοι την ανάγκασαν να σταματήσει το σχολείο, αλλά να συνεχίσει τις σπουδές της στο γυμνάσιο Δεύτερης Ευκαιρίας Νεάπολης και στο Εσπερινό ΓΕΛ Αμπελοκήπων. Το 2011 εισήχθη στο τμήμα Φυσικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα ενδιαφέροντα της αφορούν κυρίως την Παρατηρησιακή Αστρονομία και Κοσμολογία. Έχει συμμετάσχει σε δύο ερευνητικές αποστολές (του ΑΠΘ σε συνεργασία με το Williams College στην Κίνα 2009 και στην Αυστραλία το 2012) για τη μελέτη ολικών ηλιακών εκλείψεων, με επικεφαλής τους καθηγητές Γιάννη Σειραδάκη και Jay Pasachoff (διάσημο κυνηγό εκλείψεων). Επιπλέον, ασχολείται συστηματικά με την φωτογραφία, έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις και φωτογραφίες της έχουν διακριθεί (IANOS 2012, 5 φωτογραφίες της έχουν επιλεγεί ως Earth Science Picture of the Day – Powered by NASA κ.α.). Από το 2012 συμμετέχει ενεργά σε Ευρωπαϊκά διακρατικά προγράμματα Grundtvig και Erasmus+ με αντικείμενο την επιμόρφωση ενηλίκων μέσω της τέχνης. Από το 2008 είναι ενεργό μέλος του Ομίλου Φίλων Αστρονομίας Θεσσαλονίκης. Από το 2012 διατελεί γενική γραμματέας του σωματείου Τέχνης και Ανακύκλωσης «Μορφογέννεσις» και από και από το 2013 είναι μέλος της αερολέσχης Φλώρινας.