Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ημαθίας για το ολοήμερο και για την ξενοφοβία

Από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εκδόθηκαν δυο ανακοινώσεις, μια για τα προβλήματα του νέου ολοήμερου σχολείου και μια για την για το κλίμα ξενοφοβίας που καλλιεργείται με αφορμή την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων. Αναλυτικά:

Το ολοήμερο σχολείο

"Ο νέος τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου που καθιέρωσε το Υπουργείο Παιδείας για τη σχολική χρονιά 2016-2017, έχει δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα, τα οποία οφείλονται στο τρόπο σχεδιασμού του. Βασική φιλοσοφία του νέου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου είναι η περικοπή με κάθε τρόπο ωρών διδασκαλίας και η εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού.

Το Υπουργείο Παιδείας γνωρίζοντας από πέρυσι ότι δεν θα έκανε μόνιμους διορισμούς, ξεχνώντας τις 20.000 θέσεις που είχε εξαγγείλει, προσπάθησε να καταργήσει τα ολοήμερα τμήματα και την πρωινή ζώνη βάζοντας αυστηρές προϋποθέσεις για την εγγραφή των μαθητών σε αυτά. Οι πρόσθετες αυτές προϋποθέσεις στην εγγραφή των μαθητών στο Ολοήμερο, δεν απορρέουν από τον νόμο, αλλά τελικώς περιορίζουν υπέρμετρα το δικαίωμα πρόσβασης σε πρόσθετη υποστήριξη. Η συρρίκνωση των ωρών διδασκαλίας που υιοθετεί ο νέος τύπος ολοήμερου δημοτικού σχολείου δημιουργεί εκπτώσεις στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών. Αυτές οφείλονται εξολοκλήρου στην κατάργηση διδακτικών αντικειμένων όπως η Θεατρική αγωγή και Ευέλικτη ζώνη στις τάξεις Ε ‘ και ΣΤ΄ , ή στη μείωση των ωρών διδασκαλίας των διδακτικών αντικειμένων των Θρησκευτικών και της Πληροφορικής.

Ένα φτωχό ωρολόγιο πρόγραμμα σε ένα φτωχό σχολείο των περικοπών, το οποίο στοχεύει στη μείωση του αριθμού των ωρών διδασκαλίας που απαιτούνται, τόσο από το δάσκαλο, όσο και από τις ειδικότητες μειώνοντας συνολικά το εκπαιδευτικό προσωπικό. Καταργεί τη θέση του Υπεύθυνου ολοήμερου τμήματος και προσπαθεί να λειτουργήσει το τμήμα με περισσεύματα ωρών. Ορίζει για τη λειτουργία του εκ περιτροπής εκπαιδευτικούς υποβαθμίζοντας έτσι την αξία της συνέχειας και της συστηματικής παρακολούθησης της μαθητικής προόδου, δυσκολεύοντας τον εντοπισμό των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών των ολοήμερων τμημάτων και των μορφωτικών ελλείψεων που πρέπει να καλύψει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός.

Το Υπουργείο δεν φρόντισε να ενημερώσει τις Διευθύνσεις Α΄/θμιας Εκπ/σης για τον αριθμό των δασκάλων, νηπιαγωγών και ειδικοτήτων, οι οποίοι θα στελέχωναν τα σχολεία, ενώ ταυτόχρονα απαίτησε στην αρχή της χρονιάς, να διατεθούν οι ώρες αισθητικής αγωγής όπως και ώρες άλλων μαθημάτων ειδικοτήτων (φυσικής αγωγής και μουσικής), στους δασκάλους των τμημάτων .Στη συνέχεια και αφού ρυθμίστηκαν τα θέματα κατανομής τάξεων και ωρών διδασκαλίας, έρχεται εκ των υστέρων αποσπασματικά και πρόχειρα, να καλύψει αυτές τις θέσεις από τις αντίστοιχες ειδικότητες.

Έτσι λοιπόν δημιουργεί τεχνητά πλεονάζουσες ώρες, επιχειρεί ανακατανομή ωρών αλλά και τάξεων διδασκαλίας, δημιουργώντας υπεραριθμίες σε εκπαιδευτικούς επιδιώκοντας την ελαστικοποίηση των σχέσεων εργασίας με τη διάθεση ωρών σε άλλα σχολεία. Δηλαδή εκπαιδευτικοί με οργανική θέση ή με απόσπαση στα σχολεία κρίνονται υπεράριθμοι και υποχρεώνονται να μετακινηθούν σε άλλα σχολεία, προκειμένου να καλύψουν τις τεχνητά πλεονάζουσες ώρες.

Με αυτό τον τρόπο θα πληρώσουν οι εκπαιδευτικοί την έλλειψη προγραμματισμού και οργάνωσης του Υπουργείου. Καταγγέλλουμε τις προχειρότητες αλλά και το γενικότερο σχεδιασμό στη λειτουργία των Νηπιαγωγείων και των Σχολείων της Α΄/θμιας Εκπ/σης ,ο οποίος περιβάλλεται τον μανδύα της «παιδαγωγικής ελάφρυνσης του ωρολογίου προγράμματος». Απώτερος σκοπός όλων είναι, να εκπληρωθούν οι δημοσιονομικοί «κόφτες» σε συνέχεια των εκπ/κών επιλογών προηγούμενων κυβερνήσεων (με τις καταργήσεις ,τις συγχωνεύσεις και την αύξηση του αριθμού των μαθητών στην τάξη) κατ’ επιταγή των μνημονιακών δεσμεύσεων. Το τίμημα όλων των παραπάνω θα πληρώσει ο μαθητής που θα αλλάζει δάσκαλο στη διάρκεια της χρονιάς αλλά και ο εκπαιδευτικός που καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει, ώστε να μην χάνει τη σχολική τάξη που αναλαμβάνει στην αρχή της χρονιάς και τη θέση του στο σχολείο, αιφνιδιάζοντάς τον και ανατρέποντας κάθε εκπαιδευτικό αλλά και οικογενειακό προγραμματισμό. Ας μην ξαφνιαστούν λοιπόν οι γονείς, αν τους ανακοινώνεται πως τη σχολική τάξη των παιδιών τους, θα αναλαμβάνει ένας, δύο ή και τρεις εκπαιδευτικοί στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Στο σύγχρονο δημοκρατικό και προοδευτικό σχολείο δεν περισσεύει κανένας εκπαιδευτικός, γι’ αυτό το Υπουργείο θα πρέπει να αντιμετωπίσει το σχεδιασμό του νέου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, όχι με λογιστικές λογικές που εκπορεύονται από τους δημοσιονομικούς «κόφτες», αλλά με σεβασμό στα μορφωτικά δικαιώματα του κάθε μαθητή και στη αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού".

Για το κλίμα ξενοφοβίας στην εκπαίδευση των προσφυγόπουλων

Το Δ.Σ. του Συλλόγου καταδικάζει τις ανακοινώσεις του συλλόγου γονέων του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ωραιοκάστρου και του Δήμαρχου της περιοχής, του συλλόγου γονέων του 1ου και του 5ου Δ.Σχολείου Αλεξάνδρειας και του 2ου Δ. Σχ. Φιλιππιάδας ενάντια στην είσοδο προσφυγόπουλων στο χώρο του σχολείου και στην ένταξή τους σε εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως καταδικάζει και κάθε ξενοφοβική άποψη.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές , να απομονώσουν τέτοιες φωνές μίσους που δηλητηριάζουν τη συνείδηση ιδιαίτερα της νέας γενιάς. Καλούμε και τους οργανωμένους σε Συλλόγους και στην Ομοσπονδία της περιοχής να αγωνιστούν στο πλάι των εκπαιδευτικών για την ανατροπή αυτής της πολιτικής και το φραγμό σε όσους δηλητηριάζουν με ξενοφοβικά-ρατσιστικά συναισθήματα Ο εχθρός μας δεν είναι τα μικρά και καταταλαιπωρημένα παιδιά που άφησαν την πατρίδα τους εξ αιτίας του πολέμου και των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων.

Ο πραγματικός αντίπαλος είναι το σύστημα, οι κυβερνήσεις και τα κόμματα που το στηρίζουν οι οποίοι για τα κέρδη και τους ανταγωνισμούς του μεγάλου κεφαλαίου δεν διστάζουν ν΄ ανάψουν τη φωτιά του πολέμου όπου γης.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, δεσμευμένη από τις αποφάσεις της ΕΕ που στήριξε και οι οποίες δημιούργησαν συνθήκες εγκλωβισμού των προσφύγων, φέρει τεράστιες ευθύνες, γιατί, παρά τις διακηρύξεις της, εδώ και μήνες, δεν έχει λάβει κανένα ουσιαστικό μέτρο για το ζήτημα της εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων, γεγονός που ανοίγει το δρόμο για ξενοφοβικές και ρατσιστικές αντιλήψεις.

Συνάδελφοι, Συναδέλφισες,

Σας καλούμε να συνεχίσετε ακόμα πιο δυναμικά την εκδήλωση της πολύμορφης και έμπρακτης αλληλεγγύης στους πρόσφυγες και μετανάστες, με τη συζήτηση μέσα στην τάξη, με τους μαθητές.
Διεκδικούμε τα εξής:

Να ικανοποιηθεί το αίτημα για οργανωμένη και ασφαλή μετακίνηση των προσφύγων στις χώρες τελικού προορισμού τους, με γρήγορη αναγνώριση της προσφυγικής ιδιότητας και δημιουργία αξιοπρεπών χώρων προσωρινής διαμονής.

Να προχωρήσει ΑΜΕΣΑ η καταγραφή των αναγκών, αλλά και των αιτημάτων των προσφύγων (ποιοι θέλουν να φύγουν για άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, ποιοι εντάσσονται στις προβλέψεις για οικογενειακή επανένωση, ποιοι προετοιμάζουν τη ζωή τους στη χώρα μας, κ.ά).

Με ευθύνη του κράτους, να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε αυτά τα παιδιά να νιώσουν ότι ζουν –όσο αυτό είναι δυνατόν - σε κανονικές ανθρώπινες συνθήκες και πλευρά αυτής της ανάγκης είναι η μαθησιακή, παιδαγωγική διαδικασία, με δημιουργική απασχόληση, διδασκαλία της μητρικής γλώσσας, της ελληνικής γλώσσας και μιας ξένης γλώσσας, δημιουργία βιβλιοθηκών, φυσική αγωγή κ.ά. Να χορηγηθεί επίσης, ψυχολογική στήριξη στα παιδιά αυτά από ειδικούς, καθώς είναι φανερό ότι υπάρχουν τραυματικές εμπειρίες και βιώματα που πρέπει να εντοπιστούν και αντιμετωπιστούν.

Να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ομαλή και πλήρη ένταξη τους στο δημόσιο σχολείο χωρίς αποκλεισμούς και εμπόδια. Είναι ανάγκη, εδώ και τώρα να υλοποιηθούν, με κρατική ευθύνη, όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για μια ουσιαστική εκπαιδευτική διαδικασία για τα παιδιά των προσφύγων, τόσο στους χώρους φιλοξενίας, όσο και στα σχολεία τις απογευματινές ώρες, αλλά κυρίως στο κανονικό πρόγραμμα με την δημιουργία κατάλληλων δομών, με τα κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία, με σχεδιασμό και χρηματοδότηση από το Υπουργείο Παιδείας (π.χ. δημιουργία τμημάτων υποδοχής), με ταυτόχρονη μείωση του αριθμού των μαθητών της τάξης, όπου τα προσφυγόπουλα εντάσσονται. Με τη φοίτηση των προσφυγόπουλων στο κανονικό πρόγραμμα αποφεύγεται η γκετοποίηση . Εμείς προτάσσουμε την ομαλή, κανονική φοίτηση όλων των παιδιών σε δημόσια σχολεία στο κανονικό πρωινό πρόγραμμα με τη δημιουργία Τάξεων Υποδοχής όπως είχαμε προτείνει από την πρώτη στιγμή της εγκατάστασης των προσφύγων στην περιοχή μας.

Η οργάνωση αυτής της παρέμβασης να αποτελεί αποκλειστικά κρατική ευθύνη, χωρίς την εμπλοκή των διάφορων ΜΚΟ, που λυμαίνονται τα κοινοτικά κονδύλια και συνδέονται –πολλές φορές- με σχεδιασμούς ιμπεριαλιστικών κέντρων και βέβαια έχουν την επίσημη στήριξη της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας.

Το κράτος να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα, μέσα από τις δημόσιες δομές υγείας, ώστε να πληρούνται τα κριτήρια εγγραφής που ισχύουν για όλα τα παιδιά, όπως εμβόλια, ιατρικές βεβαιώσεις, για την πρόληψη ασθενειών και για να μην αποκλειστεί από την εκπαιδευτική διαδικασία ούτε ένα παιδί προσφύγων.

Να εξασφαλιστεί όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό (καθαρίστριες, σχολικοί φύλακες, κ.α.), καθώς και η ασφαλής μεταφορά των παιδιών από το ίδιο το κράτος, όπου χρειάζεται.

Συνάδελφοι,
Ως εκπαιδευτικοί, δεν μπορούμε, σε καμία περίπτωση, να πέφτουμε στην παγίδα του αποπροσανατολισμού και της ξενοφοβίας, που έντεχνα ορισμένοι κύκλοι καλλιεργούν".