Οι "Πράσινοι ήρωες" στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αλλά και ειδικότερα, της στοχοθεσίας Σχεδίων (Διαπίστευση Erasmus+) και Δράσεων (Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των Δράσεων του Ενεργού Πολίτη) , στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η βιωματική δράση «Πράσινοι Ήρωες», με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την ανακύκλωση και τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων.
Η δράση σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με απόλυτη εκπαιδευτική πληρότητα και τεκμηρίωση, από την υπεύθυνη εκπαιδευτικό, Μαυροκεφαλίδου Ελένη, η οποία, με παιδαγωγική επάρκεια, δημιουργικότητα και σύγχρονες μεθόδους βιωματικής μάθησης αλλά και αξιοποίησης των Νέων Τεχνολογιών, κατάφερε να μετατρέψει τη γνώση σε μια ουσιαστική και απολαυστική εμπειρία για τα παιδιά.
Βασική Ιδέα του προγράμματος "ΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΕΡΟΙΑΣ" είναι οι μαθητές που γίνονται "Πράσινοι Ήρωες" για να βοηθούν τον Δήμο Βέροιας και την Τοπική τους Κοινότητα μέσω της σωστής διαλογής σκουπιδιών, ανακαλύπτοντας τα περιβαλλοντικά οφέλη κάθε πράξης τους.
Μέσα από την εξοικείωση με τρεις έννοιες: 1. ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (ΜΑΓΙΚΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ/ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ), 2. ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΟ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ (ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΓΙΚΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ), 3. ΣΚΟΥΠΙΔΙ : ( Ό,τι ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να μπει στη μαγική μεταμόρφωση) οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΗΡΩΕΣ –Μικροί μαθητές, μαθαίνουν τη σωστή ΔΙΑΛΟΓΗ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ δηλαδή να χωρίζουν τα σκουπίδια σωστά, τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι!
Το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ενώνοντας τα ΣΤΟΙΧΕΙΑ: Παιχνίδι + Διαλογή στην πηγή + Βοήθεια στο Δήμο + Περιβαλλοντικά οφέλη, γίνεται ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΟ (Δείχνει ακριβώς πώς η πράξη τους επηρεάζει την πόλη/το χωριό τους και το περιβάλλον) , δημιουργεί ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ (Οι μαθητές νιώθουν ήρωες που βοηθούν την πόλη/το χωρίο τους) και αφήνει ισχυρό ΜΗΝΥΜΑ (την ιδέα του "Πράσινου Ήρωα", ενός πολύτιμου, σημαντικού και υπεύθυνου συνεργάτη του Δήμου Βέροιας και της πόλης/του χωριού για την προστασία του περιβάλλοντος!).
Μέσα από τον καθοδηγούμενο διάλογο, οι μαθητές εξέφρασαν τις παρατηρήσεις και τις σκέψεις τους σχετικά με τη σημασία της καθαριότητας και την ανάγκη σωστής χρήσης των κάδων, επιδεικνύοντας έντονο ενδιαφέρον και προβληματισμό.
Ακολούθησε το βιωματικό παιχνίδι διαχωρισμού απορριμμάτων, όπου οι μαθητές, συμμετείχαν με ενθουσιασμό και συνεργατικό πνεύμα και ανέλαβαν τον ρόλο των «Πράσινων Ηρώων». Κλήθηκαν να τοποθετήσουν σωστά διάφορα αντικείμενα στους κατάλληλους κάδους (χαρτί, πλαστικό, γυαλί, ύφασμα, οργανικά, μπαταρίες, ηλεκτρονικά), μαθαίνοντας στην πράξη τη σημασία της ανακύκλωσης και της ατομικής περιβαλλοντικής ευθύνης.
Η δράση ολοκληρώθηκε με αναστοχασμό, μέσα από τη συμπλήρωση σύντομου ερωτηματολογίου, όπου τα παιδιά αποτύπωσαν με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών τους, όσα έμαθαν και πρότειναν τρόπους με τους οποίους μπορούν να συμβάλλουν ενεργά στην προστασία του περιβάλλοντος στην καθημερινότητά τους.
Η θετική ανταπόκριση και ο ενθουσιασμός των μαθητών απέδειξαν πως, όταν η μάθηση συνδυάζεται με βιωματικές εμπειρίες, ο ρόλος του εκπαιδευτικού ως καθοδηγητή, εμπνευστή και εμψυχωτή αποδίδει ουσιαστικά αποτελέσματα.
Η δράση «Πράσινοι Ήρωες» αποτέλεσε ένα εξαιρετικό παράδειγμα εφαρμογής της ενεργητικής μάθησης και καλλιέργειας οικολογικής συνείδησης μέσα από την εκπαιδευτική πράξη.














