ΕΣΕΕ: Οδηγίες για τη διενέργεια προσφορών μετά τις θερινές εκπτώσεις
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης

Μετά τη λήξη της θερινής εκπτωτικής περιόδου, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) απέστειλε ενημερωτική εγκύκλιο προς τις Ομοσπονδίες-μέλη, τους Εμπορικούς Συλλόγους και τους αντιπροσώπους, προκειμένου να διευκρινιστούν οι κανόνες που διέπουν τις προσφορές.
Όπως σημειώνεται, αρκετοί έμποροι εξέφρασαν την πρόθεσή τους να συνεχίσουν τις μειώσεις τιμών και μετά το πέρας των εκπτώσεων. Για τον λόγο αυτό, η ΕΣΕΕ υπενθυμίζει τις βασικές διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας (ΥΑ 66877/2024 ΦΕΚ 5002Β΄), βάσει του άρθρου 9ι του ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 5111/2024.
Κεντρική πρόβλεψη της νομοθεσίας είναι ότι κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής πρέπει να συνοδεύεται από την αναγραφή της «προγενέστερης τιμής». Ως τέτοια ορίζεται η χαμηλότερη τιμή που είχε εφαρμοστεί κατά τις τελευταίες 30 ημέρες πριν από τη μείωση. Σε περίπτωση προοδευτικών μειώσεων εντός 60 ημερών, λαμβάνεται υπόψη η τιμή πριν από την πρώτη διαδοχική μείωση.
Οι θερινές εκπτώσεις ολοκληρώνονται το Σάββατο 30 Αυγούστου και οι έμποροι που επιθυμούν να συνεχίσουν με προσφορές έχουν δύο επιλογές:
* Να ξεκινήσουν άμεσα νέες μειώσεις στηριζόμενοι στην τιμή αναφοράς των εκπτώσεων, εφαρμόζοντας τον κανόνα των 60 ημερών ή των 30 ημερών, ανάλογα με το αν υπήρξαν μόνο μειώσεις ή και αυξομειώσεις.
* Να επαναφέρουν προσωρινά τις κανονικές τιμές, χωρίς δημόσια ανακοίνωση μειώσεων, και να εξετάσουν μεταγενέστερα νέες προσφορές, με βάση τους ισχύοντες κανόνες.
Η εγκύκλιος συνοδεύεται από παραδείγματα που αποσαφηνίζουν πότε μια προσφορά είναι νόμιμη και πότε μπορεί να θεωρηθεί παράβαση. Επισημαίνεται δε ότι η παραπλάνηση των καταναλωτών μέσω ασαφών αναφορών στις τιμές απαγορεύεται αυστηρά, τόσο στα φυσικά όσο και στα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Η ΕΣΕΕ καλεί τα μέλη της να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στην παρουσίαση των πληροφοριών, ώστε να είναι σαφείς, ευανάγνωστες και ακριβείς. Υπενθυμίζει επίσης ότι οι κυρώσεις για παραβάσεις είναι ιδιαίτερα υψηλές, με πρόστιμα που κυμαίνονται από 5.000 έως 1.500.000 ευρώ.
«Η συμμόρφωση με τη νομοθεσία είναι απαραίτητη, καθώς η εμπιστοσύνη του καταναλωτή αποτελεί το σημαντικότερο κεφάλαιο του εμπορίου», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.