Εκδήλωση αφιερωμένη στην Αποκριά της Βέροιας και της Νάουσας πραγματοποιήθηκε στην Στέγη (φωτογραφίες, βίντεο)
- Γράφτηκε από τον/την Μαρία Τριγώνη
Εκδήλωση λόγου και μουσικής, αφιερωμένη στην Αποκριά στη Βέροια και τη Νάουσα, πραγματοποίησε η Εταιρεία Μελετών Ιστορίας και Πολιτισμού Ν. Ημαθίας (Ε.Μ.Ι.Π.Η.).
Το απόγευμα της Πέμπτης, συμπολίτες μας από Βέροια και Νάουσα, γέμισαν το Φουαγιέ της Αντωνιάδειου Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για να παρακολουθήσουν μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση, πως γιορτάζονταν η αποκριά στις δύο πόλεις.
Ήταν η πρώτη εκδήλωση με το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΜΙΠΗ, έτσι χαιρετισμό απεύθυνε ο νέος πρόεδρος Νίκος Βουδούρης.
Ξεκινώντας τον λόγο πήρε ο δρ. Εμμανουήλ Ξυνάδας, επικ. Καθηγητής της Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Όψεις και Πτυχές της Αποκριάς στη Βέροια του 20ου αιώνα».
Ο κ. Ξυνάδας αναφέρθηκε σε στοιχεία παλαιότερης έρευνάς του που διατίθεται και σε σχετική έκδοση της Ε.Μ.Ι.Π.Η. για το θέμα αυτό. Επικεντρώθηκε στην μουσική και το τραγούδι την περίοδο της αποκριάς στην Βέροια. «Η μουσική παράδοση της πόλης μεταδόθηκε στόμα με στόμα. Υπήρχαν τα δημοτικά τραγούδια, ένα σύνθετο λαϊκό δημιούργημα στο οποίο συνδυάζονται αρμονικά ο ποιητικός λόγος και η προσαρμοσμένη στο ρυθμό όρχηση όταν είναι χορευτικό. Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στα διηγηματικά και στα κυρίως δημοτικά τραγούδια, που χωρίζονται σε υποκατηγορίες. Στην κατηγορία των εθιμικών τραγουδιών ανήκουν και τα αποκριάτικα τραγούδια, που έχουν σατιρικό χαρακτήρα και τραγουδιούνται τις ημέρες της αποκριάς…». Βασιζόμενος στις μαρτυρίες των λαογράφων της πόλης αναφέρθηκε στα έθιμα της περιόδου της Αποκριάς, στα χαρακτηριστικά της μουσικής παράδοσης που συνυπάρχει με τα τραγούδια, και αναλυτικά ποιοι τα τραγουδούσαν (άνδρες ή γυναίκες), ποιες ήταν οι συνήθειες των κατοίκων, ποιος ήταν ο τρόπος μεταμφίεσης, ποιο ήταν το επίκεντρο του καρναβαλιού, ποια είδη μουσικών οργάνων χρησιμοποιούνταν, ποια τραγούδια ακούγονταν (ακολουθούσαν το ρεύμα της εποχής, οπότε εκτός από τα τοπικά ακούγονταν και ευρωπαϊκά), στις επιδράσεις της Δύσης στην Αποκριά, στην θεματολογία των τραγουδιών (επηρεασμένα από τον κοινωνικό βίο της πόλης, των πολιτικών προσώπων κτλ), στην χρήση σκωπτικών και σατιρικών τραγουδιών που ήταν προκλητικά έως χυδαίου χιούμορ, στην γλώσσα και την δομή των τραγουδιών (με την χρήση του ντόπιου γλωσσικού ιδιώματος), στους χορούς και από ποιους χορεύονταν κ.α. Παράλληλα ανέφερε τίτλους τραγουδιών που κατέγραψαν οι λαογράφοι κι αναφέρονταν στις γειτονιές της πόλης.
Έπειτα τον λόγο πήρε ο Δημήτριος Μπάιτσης, Ιστορικός Ερευνητής – Συγγραφέας και ένας εκ των παλαιοτέρων «Γενίτσαρων» της Νάουσας, ο οποίος μίλησε για το μοναδικό δρώμενο της περιοχής «Γενίτσαροι και Μπούλες».
Ο κ. Μπάιτσης έκανε μία ιστορική αναδρομή στην πόλη των νερών, του κρασιού, των φρούτων, των βιομηχανιών, των εθίμων, στην Νάουσα κι έπειτα στον κορμό του αποκριάτικου εθίμου, το έθιμο Γενίτσαροι και Μπούλες και πως εξελίχθηκε αυτό με το πέρασμα των χρόνων. Στάθηκε σε 2-3 μαρτυρίες για το έθιμο για το πού κρατά τις ρίζες του.
Στην διεξαγωγή του δρώμενου παρατηρούνται τα εξής:
Το τελετουργικό είναι αυστηρά τυπικό και περιορισμένο σε απαραβίαστα πλαίσια
Έχουμε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο που τελείτε, την Αποκριά
Ένα καθιερωμένο δρομολόγιο που τελείται μέσα στα όρια της παλιάς πόλης
Συγκεκριμένη στολή, τα τελευταία 125 χρόνια
Διεξάγεται από άρρενες άγαμους νέους
Εγγίζει τις λαϊκές τάξεις, η άρχουσα τάξη δεν μετέχει στα μπουλούκια, κάνει όμως τα παιδιά της Γενίτσαρους σε μικρή ηλικία
Τον αριθμό των μπουλουκιών
Ο πρόσωπος βγαίνει στα Αλώνια, ενώ παλαιότερα στα Καμένα
Τους χορούς και τα τραγούδια
«Η στολή του Γενίτσαρου πέρα από τα βασικά εξαρτήματα επιβάλλεται και ενθουσιάζει με τον πρόσωπο, τα ασημικά και την πάλα.
Η σημασία του εθίμου στη σύγχρονη Ελληνική κοινωνία είναι σπουδαιότατη καθώς προβάλει την τοπική ανόθευτη κατά τη διάρκεια των χρόνων παράδοση τους μύθους τους θρύλους τα τραγούδια και τους ηρωικούς αγώνες της Νάουσας. Αποτελεί την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης και προσελκύει πλήθος επισκεπτών κατά την περίοδο της Αποκριάς ενισχύοντας σημαντικά και την τοπική οικονομία της πόλης», πρόσθεσε.
Παράλληλα προβλήθηκε φωτογραφικό υλικό από το δρώμενο της Νάουσας.
Ακολούθησε το τελετουργικό του ντυσίματος του Γενίτσαρου, δίνοντας μια ξεχωριστή ευκαιρία σε όλους να βιώσουν το δρώμενο από κοντά. Ο Χρήστος Λένος χορευτής ‘έγινε’ Γενίτσαρος με την βοήθεια του Αντιπροέδρου της Ευξείνου Λέσχης Νάουσας.
Οι παρευρισκόμενοι απόλαυσαν τοπικό κρασί και παραδοσιακούς ήχους και σκοπούς από τον Βαγγέλη Ψαθά (ζουρνά) και τον Σταύρο Παζαράντζη (νταούλι).
Στην εκδήλωση παρέστησαν οι:
-
DSC_0031
DSC_0031
-
DSC_0143
DSC_0143
-
DSC_0035
DSC_0035
-
DSC_0036
DSC_0036
-
DSC_0056
DSC_0056
-
DSC_0060
DSC_0060
-
DSC_0032
DSC_0032
-
DSC_0037
DSC_0037
-
DSC_0039
DSC_0039
-
DSC_0034
DSC_0034
-
DSC_0040
DSC_0040
-
DSC_0043
DSC_0043
-
DSC_0045
DSC_0045
-
DSC_0046
DSC_0046
-
DSC_0048
DSC_0048
-
DSC_0049
DSC_0049
-
DSC_0050
DSC_0050
-
DSC_0052
DSC_0052
-
DSC_0054
DSC_0054
-
DSC_0061
DSC_0061
-
DSC_0064
DSC_0064
-
DSC_0066
DSC_0066
-
DSC_0068
DSC_0068
-
DSC_0071
DSC_0071
-
DSC_0072
DSC_0072
-
DSC_0074
DSC_0074
-
DSC_0075
DSC_0075
-
DSC_0076
DSC_0076
-
DSC_0078
DSC_0078
-
DSC_0080
DSC_0080
-
DSC_0083
DSC_0083
-
DSC_0081
DSC_0081
-
DSC_0084
DSC_0084
-
DSC_0085
DSC_0085
-
DSC_0086
DSC_0086
-
DSC_0087
DSC_0087
-
DSC_0088
DSC_0088
-
DSC_0090
DSC_0090
-
DSC_0091
DSC_0091
-
DSC_0092
DSC_0092
-
DSC_0093
DSC_0093
-
DSC_0095
DSC_0095
-
DSC_0097
DSC_0097
-
DSC_0098
DSC_0098
-
DSC_0065
DSC_0065
-
DSC_0099
DSC_0099
-
DSC_0101
DSC_0101
-
DSC_0102
DSC_0102
-
DSC_0104
DSC_0104
-
DSC_0105
DSC_0105
-
DSC_0106
DSC_0106
-
DSC_0108
DSC_0108
-
DSC_0110
DSC_0110
-
DSC_0111
DSC_0111
-
DSC_0112
DSC_0112
-
DSC_0113
DSC_0113
-
DSC_0115
DSC_0115
-
DSC_0116
DSC_0116
-
DSC_0117
DSC_0117
-
DSC_0118
DSC_0118
-
DSC_0119
DSC_0119
-
DSC_0120
DSC_0120
-
DSC_0121
DSC_0121
-
DSC_0122
DSC_0122
-
DSC_0123
DSC_0123
-
DSC_0124
DSC_0124
-
DSC_0125
DSC_0125
-
DSC_0126
DSC_0126
-
DSC_0127
DSC_0127
-
DSC_0128
DSC_0128
-
DSC_0129
DSC_0129
-
DSC_0131
DSC_0131
-
DSC_0132
DSC_0132
-
DSC_0133
DSC_0133
-
DSC_0134
DSC_0134
-
DSC_0136
DSC_0136
-
DSC_0137
DSC_0137
-
DSC_0138
DSC_0138
-
DSC_0139
DSC_0139
-
DSC_0141
DSC_0141
-
DSC_0142
DSC_0142
-
DSC_0145
DSC_0145
-
DSC_0146
DSC_0146
-
DSC_0149
DSC_0149
-
DSC_0150
DSC_0150
-
DSC_0151
DSC_0151
-
DSC_0153
DSC_0153
-
DSC_0156
DSC_0156
-
DSC_0157
DSC_0157
-
DSC_0158
DSC_0158
-
DSC_0161
DSC_0161
-
DSC_0162
DSC_0162
-
DSC_0163
DSC_0163
-
DSC_0164
DSC_0164
-
DSC_0165
DSC_0165
-
DSC_0166
DSC_0166
-
DSC_0168
DSC_0168
-
DSC_0169
DSC_0169
-
DSC_0170
DSC_0170
-
DSC_0171
DSC_0171
-
DSC_0172
DSC_0172
-
DSC_0174
DSC_0174
-
DSC_0175
DSC_0175
-
DSC_0176
DSC_0176
-
DSC_0177
DSC_0177
-
DSC_0179
DSC_0179
-
DSC_0181
DSC_0181
-
DSC_0182
DSC_0182
-
DSC_0183
DSC_0183
-
DSC_0185
DSC_0185
-
DSC_0186
DSC_0186
-
DSC_0188
DSC_0188
-
DSC_0190
DSC_0190
-
DSC_0192
DSC_0192
-
DSC_0193
DSC_0193
-
DSC_0194
DSC_0194
-
DSC_0195
DSC_0195
-
DSC_0196
DSC_0196
-
DSC_0197
DSC_0197
-
DSC_0198
DSC_0198
-
DSC_0199
DSC_0199
-
DSC_0200
DSC_0200
-
DSC_0201
DSC_0201
-
DSC_0202
DSC_0202
-
DSC_0204
DSC_0204
-
DSC_0205
DSC_0205
-
DSC_0206
DSC_0206
-
DSC_0207
DSC_0207
-
DSC_0209
DSC_0209
-
DSC_0210
DSC_0210
-
DSC_0214
DSC_0214
-
DSC_0215
DSC_0215
-
DSC_0219
DSC_0219
-
DSC_0222
DSC_0222
-
DSC_0223
DSC_0223
-
DSC_0225
DSC_0225
-
DSC_0227
DSC_0227
-
DSC_0228
DSC_0228
-
DSC_0229
DSC_0229
-
DSC_0231
DSC_0231
-
DSC_0233
DSC_0233
-
DSC_0235
DSC_0235
-
DSC_0237
DSC_0237
-
DSC_0243
DSC_0243
-
DSC_0245
DSC_0245
-
DSC_0246
DSC_0246
-
DSC_0247
DSC_0247
-
DSC_0249
DSC_0249
-
DSC_0144
DSC_0144
-
DSC_0059
DSC_0059














