«Η Άνοιξη των Ελλήνων»: Μουσική, Πίστη και Παράδοση στην Ανθοφορία της Ψυχής
- Γράφτηκε από τον/την Μαρία Τριγώνη
Την Τετάρτη 7 Μαΐου, το Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο στη Βέροια πλημμύρισε από φως, ήχους και χρώματα, σε μια εκδήλωση αφιερωμένη στη θρησκευτική και εθνική αναγέννηση της Άνοιξης, με τίτλο «Η Άνοιξη των Ελλήνων». Την εκδήλωση οργάνωσε η χορωδία του Ναού Υπαπαντής Βεροίας, υπό τη διεύθυνση της Μαρίας Αφεντούλη-Ικιζλή, και τελούσε υπό την αιγίδα της Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας.
Η βραδιά άνοιξε με θερμό χαιρετισμό από τον ιερέα Λεωνίδα Αφεντούλη, ενώ λόγο πνευματικής εμβάθυνσης απηύθυνε και ο Μητροπολίτης Παντελεήμων. Τη ροή της εκδήλωσης συντόνισε με τη γνωστή της ευγλωττία η δημοσιογράφος και πρώην δήμαρχος Βέροιας, Χαρούλα Ουσουτζόγλου.
Η εκδήλωση αποτέλεσε έναν βαθιά συγκινητικό ύμνο στην ελπίδα, τη μνήμη και την ταυτότητα. Μόλις λίγες ημέρες μετά τη μεγάλη εορτή της Ανάστασης του Χριστού, η βραδιά στάθηκε σαν συνέχεια της πνευματικής Άνοιξης: μια Ανάσταση όχι μόνο του Κυρίου, αλλά και της παράδοσης, της ψυχής και του κοινού μας βιώματος.
Στο πρώτο μέρος, η χορωδία παρουσίασε το "Χριστός Ανέστη" σε έξι διαφορετικές εκδοχές —ελληνικά, γκαγκαούζικα, πολυφωνικό, λατινικά, γαλλικά και ρουμάνικα— φανερώνοντας την οικουμενικότητα του μηνύματος της Ανάστασης και την αρμονική συνύπαρξη των πολιτισμικών αποχρώσεων του ελληνισμού. Κάθε απόδοση, σαν μια γλώσσα της καρδιάς, έφερνε πιο κοντά τη μυσταγωγία με την εθνική συνείδηση.
Από εκεί και πέρα, η σκηνή γέμισε με τραγούδια και χορούς που ξετυλίγουν τις σελίδες μιας Ελλάδας που ξέρει να ανθίζει ακόμη και μέσα στις πιο δύσκολες εποχές. Το "Όμορφη που ‘ναι η Λαμπρή", μικρασιάτικο άσμα γεμάτο φως και ανάμνηση, άνοιξε το ταξίδι, ενώ ακολούθησε η απαγγελία του ποιήματος «Χελιδόνι μου γλυκό» από τις Δήμητρα και Κατερίνα Γκατζούφα, και το «Χελιδόνισμα», καλαντιστικό καλωσόρισμα της άνοιξης από τα παιδικά χείλη της χορωδίας.
Ξεχωριστή στιγμή αποτέλεσε η ερμηνεία του θρακιώτικου τραγουδιού «Πιρπιρούνα» από τον σολίστα Αλέξανδρο Αφεντούλη. Ένα τραγούδι-δέηση για τη βροχή, ζωντανεμένο μέσα από το δρώμενο της Περπερούνας, όπου η παράδοση γίνεται ποίηση και η ποίηση, προσευχή στη φύση. Η χορωδία, με την καθαρότητα της νεότητας, έδωσε στο τραγούδι αυτό έναν ιδιαίτερο παλμό, σχεδόν τελετουργικό.
Η «Παπαρούνα» και το κυπριακό «Ψιντρή Βασιλιτζιά Μου» έφεραν στο προσκήνιο την ποικιλομορφία της ελληνικής μουσικής γης, με νησιώτικους και συρτούς ρυθμούς, μνήμες από αυλές γεμάτες βασιλικά και χέρια που προσφέρουν ψωμί και ευχή. Το τραγούδι της «Πρωτομαγιάς» σκόρπισε άρωμα λουλουδιών και άγγιγμα νιότης, προτού δώσει τη θέση του σε χορούς, όπως το "Καπέσοβο" και "Απάνω στην τριανταφυλλιά", που έκαναν την αίθουσα να πάλλεται από ρυθμό και συγκίνηση.
Η μουσική περιπλάνηση δεν ήταν απλώς ένα άθροισμα τραγουδιών και χορών· ήταν ένα βιωματικό δρώμενο. Τα παιδιά της χορωδίας έγιναν αγγελιοφόροι μνήμης και αισθημάτων, τραγουδώντας με καθαρότητα και ψυχή, δίχως στόμφο, μα με τη γνησιότητα του βιώματος. Στιγμές όπως το «Χεντερλέζ» των Γκαγκαούζων ή το "Στη Νάουσα γλυκό κρασί" έφεραν στο φως αρώματα παλιών χρόνων, ενώ το «Λιανοχορταρούδια» σφράγισε το τέλος με έναν ύμνο στη λιτότητα και την ομορφιά του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού.
Η Άνοιξη των Ελλήνων ήταν μια ευλαβική επιστροφή στις ρίζες, μια ανοιξιάτικη ακολουθία ήχων και μνήμης. Σε μια εποχή που όλα δείχνουν ρευστά, η μουσική αυτή πράξη έμοιαζε με σταθερό φως: μια υπενθύμιση πως ο ελληνισμός ανθίζει όταν θυμάται, όταν ψάλλει, όταν χορεύει, όταν ελπίζει.
Συντελεστές της εκδήλωσης
Μουσική διδασκαλία, επιμέλεια και διασκευή τραγουδιών από την πρεσβυτέρα Μαρία Αφεντούλη
Διδασκαλία χορών από τη φιλόλογο Καλούδα Καραλή
Η ορχήστρα:
- Κουσουλάκης Γιάννης στο βιολί
- Πορφυρίδης Χάρης στο λαούτο
- Χατζόπουλος Νίκος στα κρουστά
- Μπαλιάκας Ιωάννης στο κλαρίνο
- Κωνσταντινίδης Στράτο στην ποντιακή λύρα
Τα μέλη της χορωδίας:
• Αλεξάνδρα Μπαντη
• Δέσποινα Κυριαζοπούλου
• Ελευθερία Μπάκανου
• Βασιλική Τουτουντζίδου
• Γεωργία Ευθυμίου
• Σοφία Μαρκοπούλου
• Ασημίνα Καραμίχου
• Σοφία Μωυσιάδου
• Χρυσάνθη Μπογανα
• Κοραλία Τραπεζανλίδου
• Δήμηρτα Γκατζούφα
• Κατερίνα Γκατζούφα
• Αναστασία Πιτούλια
• Αναστάσιος Μωυσιάδης
• Νεκτάριος Αφεντούλης
• Αλέξανδρος Αφεντούλης
• Βασίλης Αφεντούλης
• Δημήτρης Αφεντούλης
-
DSC_0749 DSC_0749
-
DSC_0754 DSC_0754
-
DSC_0751 DSC_0751
-
DSC_0757 DSC_0757
-
DSC_0752 DSC_0752
-
DSC_0759 DSC_0759
-
DSC_0762 DSC_0762
-
DSC_0766 DSC_0766
-
DSC_0763 DSC_0763
-
DSC_0770 DSC_0770
-
DSC_0765 DSC_0765
-
DSC_0777 DSC_0777
-
DSC_0767 DSC_0767
-
DSC_0772 DSC_0772
-
DSC_0782 DSC_0782
-
DSC_0785 DSC_0785
-
DSC_0786 DSC_0786
-
DSC_0792 DSC_0792
-
DSC_0793 DSC_0793
-
DSC_0798 DSC_0798
-
DSC_0802 DSC_0802
-
DSC_0795 DSC_0795
-
DSC_0812 DSC_0812
-
DSC_0804 DSC_0804
-
DSC_0805 DSC_0805
-
DSC_0808 DSC_0808
-
DSC_0814 DSC_0814
-
DSC_0823 DSC_0823
-
DSC_0815 DSC_0815
-
DSC_0846 DSC_0846
-
DSC_0817 DSC_0817
-
DSC_0819 DSC_0819
-
DSC_0829 DSC_0829
-
DSC_0830 DSC_0830
-
DSC_0832 DSC_0832
-
DSC_0843 DSC_0843
-
DSC_0834 DSC_0834
-
DSC_0839 DSC_0839
-
DSC_0849 DSC_0849
-
DSC_0854 DSC_0854
-
DSC_0856 DSC_0856
-
DSC_0851 DSC_0851
-
DSC_0844 DSC_0844
-
DSC_0855 DSC_0855
-
DSC_0853 DSC_0853
-
DSC_0857 DSC_0857
-
DSC_0860 DSC_0860
-
DSC_0862 DSC_0862
-
DSC_0863 DSC_0863
-
DSC_0864 DSC_0864
-
DSC_0865 DSC_0865
-
DSC_0875 DSC_0875
-
DSC_0878 DSC_0878
-
DSC_0866 DSC_0866
-
DSC_0879 DSC_0879
-
DSC_0881 DSC_0881
-
DSC_0882 DSC_0882
-
DSC_0883 DSC_0883
-
DSC_0884 DSC_0884
-
DSC_0886 DSC_0886
-
DSC_0888 DSC_0888
-
DSC_0885 DSC_0885
-
DSC_0887 DSC_0887
-
DSC_0824 DSC_0824
-
DSC_0890 DSC_0890
-
DSC_0891 DSC_0891
-
DSC_0893 DSC_0893
-
DSC_0894 DSC_0894
https://www.pliroforiodotis.gr/index.php/news/culture-menu/mousik-menu/106151-i-anoiksi-ton-ellinon-mousiki-pisti-kai-paradosi-stin-anthoforia-tis-psyxis#sigProId7d252e0c4f