Η δικαιοσύνη επί σκηνής και το κοινό σε ρόλο ενόρκου - Το almaΤέχνης καθήλωσε τους θεατές με τον “Κατηγορούμενο”
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Η θεατρική ομάδα almaΤέχνης, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Μικρασιατών Ημαθίας και τον Όμιλο Φίλων Θεάτρου Βέροιας, ανέβασε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τη συναρπαστική παράσταση «Ο Κατηγορούμενος» του Τζέφρυ Άρτσερ, σε σκηνοθεσία Ελευθερίου Κορυφίδη. Το δικαστικό δράμα, με φόντο το ιστορικό Όλντ Μπέιλι του Λονδίνου, εξελίχθηκε σε μια καθηλωτική εμπειρία δύο ωρών που όχι μόνο κράτησε αμείωτη την προσοχή του κοινού, αλλά το κάλεσε να σηκώσει το βάρος της ετυμηγορίας, αναλαμβάνοντας ρόλο ενόρκου.
Καρδιά της υπόθεσης η πιθανή ενοχή ή αθωότητα του γιατρού Πάτρικ Σέργουντ, τον οποίο ενσάρκωσε με αξιοσημείωτο ψυχικό βάθος ο Θανάσης Μπιζέτας. Η ερμηνεία του ισορρόπησε ανάμεσα στην εσωτερική οδύνη ενός κατατρεγμένου ανθρώπου και την ψυχραιμία ενός επιστήμονα που παλεύει να υπερασπιστεί τη ζωή του. Με αυτό τον τρόπο έδωσε στο κοινό όλα τα υλικά για να αμφιταλαντευτεί. Η αλήθεια δεν προσφέρθηκε ποτέ έτοιμη. Έπρεπε να κατακτηθεί.
Απέναντί του, η Γιώτα Μπανιώτη ως Τζένιφερ Μίτσελ, η νοσοκόμα και βασική μάρτυρας κατηγορίας, απέδωσε έναν ρόλο γεμάτο συναισθηματικές αποχρώσεις. Με ένταση, εύθραυστη ευαισθησία, αλλά και στιγμές αιχμηρής αποφασιστικότητας, κατάφερε να φτιάξει μια μυστηριώδη φιγούρα που κινείται ανάμεσα στην αλήθεια και την προσωπική αφήγηση. Ο θεατής ένιωθε σε κάθε φράση της πως κρατά μέσα της μυστικά που ίσως να μην ειπωθούν ποτέ.
Σημαντικότατος ο ρόλος του δικαστή, τον οποίο υποδύθηκε ο Δημήτρης Τελλίδης. Με κύρος, λιτότητα και υποδειγματική σταθερότητα στον ρυθμό, οδήγησε τη διαδικασία και προετοίμασε το κοινό για την κρίσιμη στιγμή της απόφασης. Η στιγμή που ζήτησε την ετυμηγορία από τους θεατές αποτέλεσε κορύφωση. Η αίθουσα διαπέραστηκε από σιωπή γεμάτη ευθύνη.
Η σκηνοθεσία του Ελευθερίου Κορυφίδη ανέδειξε τον παλμό ενός δικαστικού έργου που στηρίζεται περισσότερο στη δύναμη του λόγου και στην εσωτερική σύγκρουση των προσώπων παρά σε εξωτερικές εντυπώσεις. Με καθαρή γραμμή, αυστηρή ατμόσφαιρα και ρυθμό που επέτρεψε στο κοινό να παρακολουθήσει κάθε αποχρώσα μαρτυρία, κατάφερε να μεταφέρει επί σκηνής το ηθικό δίλημμα της δικαιοσύνης. Ο ίδιος στον ρόλο του συνηγόρου υπεράσπισης, ως Σερ Τζέιμς Μπάρινγκτον, υπήρξε ψύχραιμος και μετρημένος και πότε εκκρηκτικός και πειστικός, προσδίδοντας κύρος στην υπεράσπιση και υπογραμμίζοντας πως το πάθος δεν είναι πάντα θόρυβος, αλλά συχνά καθαρή σκέψη.
Η Χαρά Κοντού ως συνήγορος κατηγορούσας αρχής απέδωσε έναν ρόλο δυναμικό, με λόγο κοφτερό, λειτουργώντας ως αντίβαρο στην υπεράσπιση. Η Ελένη Ντόντου και η Ντορίτα Κόγια ως βοηθοί των δύο πλευρών υπηρέτησαν με συνέπεια τον χαρακτήρα και τις απαιτήσεις του έργου. Ο Γιάννης Κόγιας ως επιθεωρητής Πέιν πρόσθεσε αληθοφάνεια και στιβαρότητα, ενώ η Μαίρη Μεγγιάνη και η Γιώτα Σπυρίδου στους ρόλους των ειδικών μαρτύρων πρόβαλαν την επιστημονική διάσταση της υπόθεσης. Η Γιούλη Παρασκευοπούλου χάρισε μια ανθρώπινη, σχεδόν γήινη νότα ως θυρωρός, και ο Γαβριήλ Μιχαηλίδης συνέβαλε στη ροή ως επιμελητής ενόρκων.
Η ομάδα έδειξε υψηλό επίπεδο, από τη σκηνική συμπεριφορά μέχρι την προσοχή σε λεπτομέρειες του χαρακτήρα. Αυτοί οι ερασιτέχνες ηθοποιοί απέδειξαν πως όταν υπάρχει συνέπεια, μελέτη και αγάπη για το θέατρο, η ερμηνεία μπορεί να σταθεί ισάξια επαγγελματικών σκηνών. Η δύναμη μιας τέτοιας ερασιτεχνικής δημιουργίας βρίσκεται στην αλήθεια της. Στο πάθος που δεν μιμείται, αλλά ξεπηδά από ανάγκη έκφρασης.
Η παράσταση είχε και κοινωνικό αποτύπωμα, καθώς οι εισπράξεις διατέθηκαν στη Φιλόπτωχο Αδελφότητα Κυριών Βέροιας, προσθέτοντας ένα ακόμη επίπεδο προσφοράς σε μια ήδη αξιόλογη καλλιτεχνική πράξη.
Το έργο θα παρουσιαστεί ξανά την Κυριακή 2 Νοεμβρίου και την Κυριακή 10 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο θεατράκι της Ραχιάς. Για όσους αναζητούν μια βραδιά στο θέατρο όπου η αγωνία συναντά τη βαθιά ανθρώπινη ανάγκη για κρίση και δικαιοσύνη, η πρόταση είναι ξεκάθαρη. Μια παραγωγή που τιμά τη σκηνή της πόλης και θυμίζει πως το θέατρο δεν είναι προνόμιο, αλλά δικαίωμα σε συγκίνηση και σκέψη.
Έπαιξαν (αλφαβητικά):
Ελένη Ντόντου (Άντρια Τζάρβις-βοηθός συνηγόρου υπεράσπισης)
Ντορίτα Κόγια (Ολίβια Άστον-βοηθός συνηγόρου κατηγορούσας αρχής)
Γιάννης Κόγιας (επιθεωρητής Πέιν)
Χαρά Κοντού (Μάργκαρετ Κέρσλεϋ-συνήγορος κατηγορούσας αρχής)
Ελευθέριος Κορυφίδης (Σερ Τζέιμς Μπάρινγκτον-συνήγορος υπεράσπισης)
Μαίρη Μεγγιάνη (Άλιστερ Φορσάιθ-τοξικολόγος)
Γαβριήλ Μιχαηλίδης (επιμελητής ενόρκων-κλητήρας)
Γιώτα Μπανιώτη (Τζένιφερ Μίτσελ-νοσοκόμα)
Θανάσης Μπιζέτας (Πάτρικ Σέργουντ-κατηγορούμενος)
Γιούλη Παρασκευοπούλου (Άγκαθα Γουέμπστερ-θυρωρός)
Γιώτα Σπυρίδου (Πρίγια Χουσεΐν-φαρμακοποιός)
Δημήτρης Τελλίδης (δικαστής)
Ήχος-φωτισμοί: Γιώργος Ανδρεόπουλος, Παναγιώτης Πελαλίδης
Σκηνικά, κοστούμια: Ευαγγελία Απλακίδου
Κατασκευή σκηνικών: Γιάννης Κόγιας
Μουσική: Sisters of Avalon (aka Theodosia Koryfidou)
Φωτογραφία: Χάρης Κουρουζίδης
Design: Βίκυ Αργυρίου
-
DSC_0780
DSC_0780
-
DSC_0784
DSC_0784
-
DSC_0785
DSC_0785
-
DSC_0788
DSC_0788
-
DSC_0791
DSC_0791
-
DSC_0793
DSC_0793
-
DSC_0793
DSC_0793
-
DSC_0795
DSC_0795
-
DSC_0797
DSC_0797
-
DSC_0798
DSC_0798
-
DSC_0805
DSC_0805
-
DSC_0807
DSC_0807
-
DSC_0811
DSC_0811
-
DSC_0812
DSC_0812
-
DSC_0814
DSC_0814
-
DSC_0816
DSC_0816
-
DSC_0817
DSC_0817
-
DSC_0819
DSC_0819
-
DSC_0821
DSC_0821
-
DSC_0823
DSC_0823
-
DSC_0825
DSC_0825
-
DSC_0827
DSC_0827
-
DSC_0830
DSC_0830
-
DSC_0834
DSC_0834
-
DSC_0837
DSC_0837
-
DSC_0839
DSC_0839
-
DSC_0844
DSC_0844
-
DSC_0846
DSC_0846
-
DSC_0865
DSC_0865
-
DSC_0848
DSC_0848
-
DSC_0851
DSC_0851
-
DSC_0854
DSC_0854
-
DSC_0870
DSC_0870
-
DSC_0857
DSC_0857
-
DSC_0858
DSC_0858
-
DSC_0872
DSC_0872
-
DSC_0859
DSC_0859
-
DSC_0863
DSC_0863
-
DSC_0877
DSC_0877
-
DSC_0879
DSC_0879
-
DSC_0881
DSC_0881
-
DSC_0887
DSC_0887
-
DSC_0890
DSC_0890
-
DSC_0895
DSC_0895
-
DSC_0897
DSC_0897
-
DSC_0904
DSC_0904
-
DSC_0912
DSC_0912
-
DSC_0914
DSC_0914
-
DSC_0915
DSC_0915
-
DSC_0918
DSC_0918
-
DSC_0919
DSC_0919
-
DSC_0920
DSC_0920
-
DSC_0928
DSC_0928
-
DSC_0935
DSC_0935
-
DSC_0939
DSC_0939
-
DSC_0941
DSC_0941
-
DSC_0943
DSC_0943
-
DSC_0947
DSC_0947
-
DSC_0950
DSC_0950
-
DSC_0953
DSC_0953
-
DSC_0955
DSC_0955
-
DSC_0957
DSC_0957
-
DSC_0959
DSC_0959
-
DSC_0961
DSC_0961
-
DSC_0963
DSC_0963
-
DSC_0966
DSC_0966
-
DSC_0967
DSC_0967
-
DSC_0971
DSC_0971
-
DSC_0972
DSC_0972
-
DSC_0975
DSC_0975
-
DSC_0976
DSC_0976
-
DSC_0980
DSC_0980
-
DSC_0985
DSC_0985
-
DSC_0987
DSC_0987
-
DSC_0992
DSC_0992
-
DSC_0995
DSC_0995
-
DSC_0997
DSC_0997
-
DSC_1000
DSC_1000
-
DSC_1002
DSC_1002
-
DSC_1003
DSC_1003
-
DSC_0003
DSC_0003
-
DSC_0010
DSC_0010
-
DSC_0016
DSC_0016















